بررسی مبانی فقهی حقوق زن در اعلامیه جهانی حقوق بشر

پایان نامه
چکیده

چکیده قدر مسلم بین مقرراتی که در حال حاضر بعنوان احکام اسلامی در فقه شیعه در خصوص زنان وجود دارد و آنچه در اعلامیه جهانی حقوق بشر1 آمده است ، تعارض هایی وجود دارد که مصداق بارز و صریح این مغایرت ، در ماده شانزدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر در خصوص تساوی زن و مرد در مباحث مربوط به ازدواج و حقوق خانواده است . وجود این تفاوتها ،شائبه تبعیض و نابرابری حقوق بین زن ومرد را به اذهان القاء می کند و باعث به چالش کشیده شدن دیدگاه اسلامی و به تبع آن مواضع جمهوری اسلامی ایران-که نشات گرفته ازفقه شیعه است – می شود از این رو ، تبیین دیدگاه واقعی اسلام در زمینه حقوق و تکالیف زنان 2، با عنایت به مقتضیات زمان و مکان و تحولات عظیم اجتماعی که ناگزیر در فهم احکام تاثیر گذار است ، و رفع اتهامات نگرش تبعیض آمیز و وضع قوانین غیر عادلانه و غیر قابل دفاع در اسلام در خصوص زنان ، در دنیای بین المللی امروز ضروری به نظر می رسد. البته دین اسلام ، زن ومرد را در حیثیت و شرافت انسانی یکسان می داند و لازمه آن را داشتن حقوق انسانی برابر می داند ، اما اصل مساوات حقوق بین زن و مرد را غیر از تشابه حقوقی بین آن دو اعلام می کند ، د رنتیجه ، حقوق و تکالیف متفاوت اما برابر ، برای آن دو در نظر می گیرد . اما این تفاوت ها بر مبنای تبعیض بر اساس جنسیت نیست ، بلکه بر مبنای تقسیم وظایف و مسئولیت ها براساس تناسب وضع طبیعی زن و مرد یا سنت رایج اجتماعی است لذا ، با بررسی و تحقیق در ادله ومبانی فقه شیعه3این نتیجه حاصل شد که گاهی تفاوت های موجود بر این اساس قابل توجیه است که احکام شرعی در منظومه دین و با ملاحظات سایر احکام و خصوصیات دیده شود تا عنوان حکمی تبعیض آمیز و ظالمانه به نظر نیاید و بعبارت دیگر ، هماهنگی احکام با یکدیگر از یک سو و تناسب آن با واقعیت های تکوینی موجود هر یک از دو جنس زن و مرد ، چهره نظام فقهی اسلام را موجه می سازد . از این رو ، برخی تفاوت های موجود در احکام زن و مرد ، دلایل محکم عقلی و نقلی قابل قبول دارند، اما گاهی نیز علاوه بر نداشتن دلایل عقلی و منطقی ، دلایل نقلی مبنای برخی احکام نیز برغم نظر مشهور فقها ،جایگاه محکمی ندارد و جز جزمیت و تقید بر ظاهر الفاظ و روایاتی که بعضا اضطراب در سند و متن دارند ، نمی توان توجیه دیگری برای بیان این نوع احکام ارائه کرد . اما با توجه به وجود غنا و پویائی و اجتهاد مستمر که با نحو بارزی در فقه شیعه وجود دارد ، انتظار می رود فقها در چهارچوب مبانی فقه ،و با واقع بینی و درایت و با داشتن شجاعت لازم در اجتهاد و روی گرداندن از تقید به الفاظ و ظواهر روایات ، راهی را بر گزینند تا رعایت انصاف و عدالت در مورد زنان ، همانگونه که مورد نظر قرآن است ، معمول گردد ، وحتی با دخالت و اعمال اختیار حاکم ، بدون تغییر احکام الهی در قرآن، با قرار دادن ترتیبات لازم و راهکارهای اجرائی ، از مظالم و مفاسد احتمالی جلوگیری کنند .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تطبیقی حقوق زن در قرآن و اعلامیه جهانی حقوق بشر

این پژوهش در پی بررسی و تحلیل محتوای آیات قرآن و مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه تطبیقی آنها در رابطه با زنان و جایگاه حقوقی و اجتماعی آنان است. نگاه مسلط در کشورهای اسلامی به خصوص ایران، این است که زنان با ظهور اسلام نقش و موقعیتی بی­نظیر یافته و دارای هویتی انسانی گردیده­اند و از آنجا که انسان را محق قانون گذاری نمی­بینند؛ و حق قانون گذاری را انحصاراً مختص الله می­دانند؛ به اعلامیه و مواد...

متن کامل

مبانی اعلامیه حقوق بشر در ترازوی قرآن

نقاط اشتراک و افتراق مبانی و مبادی اعلامیه حقوق بشر و قرآن مورد ارزیابی قرار گرفته است. منشور جهانی حقوق بشر که به انگیزه حاکمیت عدالت و صلح جهانی تدوین شده و در ایجاد صلح و امنیت نیز کارآیی داشته، برپایه مبانی و مبادی خاصی استوار است. در این میان مدافعان و موافقان آن، به جای بررسی و ارزیابی این مبانی، تنها با تکیه بر انگیزه و کارآیی که داشته پذیرش آن را بایسته می دانند. اما این همه دلیل بر حقا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023